Lifestyle: XCO-trainer, leuk voor iedereen!

XCOPR_2

Een vrouw heeft het toch niet altijd makkelijk. Heeft in de ochtend meer tijd nodig, in de avond, als je gaat stappen, noem maar op.
Dan is het ook weer niet zo dat wij vrouwen uren voor de spiegel moeten staan om er een beetje florissant uit te zien. In principe is een vrouw van nature mooi, toch? Maar een beetje extra tijd aan jezelf besteden is helemaal niet erg. Integendeel, het is juist lekker ontspannend. Haarmaskertje, gezichtsmaskerkertje, even een uurtje in bad daaraan toevoegen. Klinkt niet verkeerd, vind ik! 🙂

Dan heb je ook nog je figuur, die je wel een beetje in conditie moet houden. (als je dat wilt natuurlijk)
Sinds kort heb ik daar de XCO-trainer voor uitgevonden. Zoals jullie misschien al weten, ga ik al drie dagen in de week naar de sportschool.
Toch miste ik wat. Drie dagen alleen je rondje lopen en de apparaten langsgaan, was toch wat minder uitdagend voor mij.
Ik ben gestart met XCO. Dat is vooral voor je kleinere spieren, die je niet traint op de apparaten zelf. Kennen jullie de XCO-trainer al? Ik zal in het kort uitleggen wat het precies inhoudt, en waar het dan eigenlijk goed voor is.

xco-trainer-l-oslash-7-cm-x-32-cm-1325-mt-8017_9529

De XCO-trainer is een buis die is gevuld met grit. Tijdens de oefeningen die je uitvoert, beweegt het grit heen en weer. Doordat het grit heen en weer gaat, krijgen de spieren – met name het bindweefsel – een extra mechanische belasting. Dit gebeurt dan in en rondom de spieren. Dit effect noem je ook wel Reactive Impact.  Het grit onderscheidt daarom ook de gewichten waar dit niet bij is. De spieren die tijdens XCO worden getraind, worden dat dus niet als je te werk gaat met ‘dode’ gewichten. (oftewel gewichten zonder grit)
Door de Reactive Impact, geeft dit belasting op de spier- en bindweefselstructuur in het hele lichaam.
Hierdoor nemen de spiervezels toe in omvang, waardoor het bindweefsel rondom de spiervezels oprekt.
Om een lang en saai theoretisch verhaal kort te maken, door het oprekken van het spierweefsel heb je minder kans op blessures.
Daarnaast is het ook zo dat je aan het einde van het programma, nog wat oefeningen doet, waarbij je ook volop je buikspieren traint. Heel handig voor de vrouwen onder ons, die graag een strak buikje willen.

Lijkt dit je wat? In de meeste sportscholen wordt dit wel gegeven. Je kunt het altijd navragen bij de receptie van je eigen sportschool waar jij traint.
Zelf vind ik het echt een uitvinding. Niet alleen omdat het goed is, maar ook leuk voor de afwisseling.

Liefs,
Sanne

Advertenties

2 gedachtes over “Lifestyle: XCO-trainer, leuk voor iedereen!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s