Lifestyle: “You are what you eat”

HELP! Je gaat op kamers en ineens moet je zelf voor je eten gaan zorgen. Boodschappen halen, koken. En daarnaast komt ook ineens het schoonmaken van je kamer erbij kijken. Het is ineens wel héél erg veel. Dan kom je er pas achter hoeveel je ouders eigenlijk doen en hoe weinig je eigenlijk zelf doet. (sommige mensen , vast niet iedereen)

Daily-Inspirations-for-Healthy-Living

bron

Nu ik drie weken alleen in Cambridge op een kamer zit, moet ik zelf boodschappen halen, koken – wat ik stiekem dus níét doe- en andere dingen.
Het is echt veel drukker dan wanneer je thuis woont. (blijf allemaal thuis wonen jongens!) Nee hoor, er zitten ook voordelen aan: Partyen zonder dat je ouders weten hoe laat je thuis komt, zelf bepalen wat je in huis haalt etc. Dan kan je dus zelf kiezen wat je in huis haalt, maar het is wel belangrijk dat je goed eet en de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt. Voor mij is dat in ieder geval erg belangrijk.
Ik koop hier in Cambridge dus heel veel soorten fruit, vooral sla of verse spinazie, brood, kaas, melk etc.
Maar wat is nou eigenlijk gezond eten en hoe kan een student zorgen dat hij/zij de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt? Hieronder een aantal tips voor een gezonde studentenstijl.
* Eet gevarieerd. Maak voordat je naar de supermarkt gaat, een lijstje met de verschillende maaltijden voor in de avond en natuurlijk ook voor het ontbijt en de lunch. (voorkomt dat je jezelf elke dag naar de winkel moet slepen na een vermoeiende studiedag!)
* Zorg dat je verschillende soorten fruit in huis hebt. Als je een vriezer hebt, kun je ook diepvriesfruit kopen en deze mixen in de blender met wat je lekker vindt. (en gezond is!)
* Eet volgens de schijf van vijf of probeer het tenminste. Probeer 200 gram groente per dag te eten en twee stuks fruit.
* Eet voldoende vlees in de week, maar overdrijf niet. Zet op je lijstje welke dag je wat wilt eten. Varieer dit dan ook met  vis en kip. (ik zie kip niet als vlees)
* Studenten willen vaak snel klaar zijn en goedkoop kunnen eten. Het kan een goed idee zijn om in het weekend een aantal sauzen voor te bereiden en deze in de koelkast te zetten voor de aankomende week. Pasta kun je hier je dan goed bij combineren. (makkelijk en snel klaar, want je hebt de saus al! Twee in één. 🙂)
* Het is misschien wel fijn om verschillende soorten kruiden in huis te hebben om deze te combineren met het eten. Zo kun je verschillende smaken creëren. Handig en lekker!
* Voor in de ochEat-Healthy-300x201tend: eet VEZELS! Dit kun je combineren met bijvoorbeeld yoghurt en verse vruchtjes. Vezels zijn belangrijk om de dag goed mee te beginnen.
* Schaf een blender aan. Handig om fruit, yoghurt etc. in te gooien en een lekkere gezonde shake te maken in plaats van aan de chips te gaan. (soms mag dit natuurlijk wel is) Je kunt ook verschillende groenten mengen met vruchten. Recept van mijn moeder: wortels, spinazie, limoen en een appel. Klinkt heel vreemd, maar het smaakt goed. Ik ben het levende bewijs ervan.
* Als je een lange studiedag hebt, neem wat fruit of groente mee in een bakje in plaats van heel veel zoete koekjes of chips. Het is gezonder en het vult behoorlijk.
Dit zijn een aantal handige tips en weetjes om gezond te kunnen eten als student zijnde. Welke student wilt nu úren in de keuken staan?  (misschien als je mega-super kookverslaafd bent?)
Houd een beetje rekening met je eten en je bent een snelle kokende én gezonde student.
Misschien vinden jullie het wel leuk om te lezen wat ik dagelijks –probeer- te eten nu ik hier drie weken “alleen” in Cambridge zit.

In de ochtend:
* Bakje Citroenyoghurt met blauwe besjes en cruesli.
* Een glas water met een bruistablet. (multivitaminen)
* Yakult
* Soms haal ik op school wel is een croissant. Dat moet ik maar niet te vaak doen, aangezien ik hier niet echt regelmatig sport.

In de middag:
* Wit broodje met of brie & pesto of een broodje met tonijn. Ik heb liever bruin, maar dat hebben ze helaas niet.
* Tussendoor heb ik altijd een banaan of een appel bij me.
* Als ik in het appartement terugkom, eet ik vaak een boterham met kaas/jam of een bak met vers fruit en een kopje thee.

In de avond:
’ s Avonds eet ik hier niet zo heel erg goed. Afgelopen week niet althans. De kookplaat in het appartement werkt niet echt top en de kookplaat heeft maar twee platen waardoor koken vrij lastig wordt. Ik heb daarom veel opwarmmaaltijden gemaakt en een aantal keer heb ik buiten de deur gegeten.
Deze week ging het wel al wat beter. Heb een paar keer samen met een studiegenootje gekookt.

Dit zijn mijn studenten-voeding-tips. Deze tips zijn gebaseerd op mijn ervaringen van de afgelopen bijna twee weken in Cambridge. Voor mij is het echt heel erg wennen, maar het gaat goed.

1011393_196172580544208_567795682_n

Hoe belangrijk vind jij gezond eten eigenlijk?

Liefs,
Sanne

5 gedachtes over “Lifestyle: “You are what you eat”

  1. Ik vind gezond eten heel belangrijk. Niet dat ik 24/7 gezond eet, hoor. Vorige week at ik twee dagen na elkaar pizza en ik heb ik drie dagen na elkaar een fles cava gekraakt. Maar over het algemeen let ik wel op wat ik in mijn mond stop en probeer ik zoveel mogelijk goeie dingen binnen te krijgen.

  2. Ik let altijd wel op wat ik eet, meestal eet ik wel 2 of meer stuks fruit per dag en probeer ook het goede binnen te krijgen! Al is het denk wel moeilijker als je alleen woont, en inderdaad de kookplaat het niet doet!

  3. ik vind het super belangrijk! toch is het ook wel eens lastig wanneer je op kamers zit. een pizza is vaak veel goedkoper (en makkelijker) dan een maaltijd met verse groenten. mijn beste tip: ga niet naar de supermarkt als je honger hebt! dan koop je altijd veel meer ongezonde dingen, terwijl je normaal de verleiding kan weerstaan. verder probeer ik altijd genoeg fruit, yoghurt en noten in huis te hebben. lekker voor tussendoor en slim om ze te eten voordat je je avondeten gaat scoren in de supermarkt, haha:)

Geef een reactie

